Praguri laterale, trepte laterale sau scări. Nu contează cum le numiți, toate sunt similare prin aceea că oferă o treaptă îngustă care se află sub ușile unui vehicul și acționează ca un ajutor atât pentru a intra cât și pentru  a ieși din vehicul.

Praguri laterale sunt fabricate din oțel sau aluminiu, care se montează sub caroseria unui vehicul. Unele praguri precum pragurile electrice se vor retrage automat atunci cad deschideți sau inchideti ușile mașinii. Când vine vorba de praguri laterale, există diverse opțiuni disponibile pentru a se potrivi oricărui proprietar pasionat de SUV, Pick-up sau VAN. 

Tipuri de praguri laterale

Pragurile laterale clasice

Pragurile laterale clasice sunt cele pe care le veti gasi in categoriile “Running Boards” sau “Step Boards”. Sunt late, plate, si sunt montate astfel incat sa nu existe vreun spatiu (sau acesta sa aiba dimensiuni minime) intre ele si caroserie. Cu dimensiuni intre 2 si 10 inch, sunt gandite sa ofere sustinerea piciorului, in timp ce texturile de la suprafata lor ofera un plus de stil si siguranta.

In sectiunea care le este dedicata veti descoperi variante diferite: plate, tubulare, cu actionare electrica. Pentru lungimi exista versiuni “wheel-to-wheel”, “cab length” (exact sub usile modelului SUV sau a pickup-ului) sau “bed section” (tot pentru pickup, pe lungimea benei). Iar cand vine vorba despre finisari, din nou exista variante diverse: cromate/metal polisat, vopsite, din aluminiu sau brute (care va permit sa le vopsiti voi).

Bare laterale

Barele laterale (“Side steps”) au o constructive tubulara rotunda sau ovala. De regula este vorba despre o singura bara laterala, care lasa spatiu intre ea si caroserie. Exista insa si versiuni in cazul carora suprafata orizontala superioara este plata (sau are zona plata) pentru a oferi sustinere mai buna piciorului. Iar uneori, in aceasta zona, suprafata este acoperita cu cauciuc sau alte materiale antiderapante.

Si in acest caz exista versiuni diverse. Diferite sunt dimensiunile, tipul de sectiune (rotund, oval, rectangular, triunghiular, trapezoidal). Dar si, in egala masura, diametrul, sau culoarea – cromate sau vopsite.

Rocker Bars

Asa-numitele Rocker Bars sunt bare tubulare concepute pentru a proteja panourile laterale de pietre si bolovani in timpul iesirilor in off-road sau la rock crawling. Cu scopul lor nu este acela de a servi pasagerii, ci masina, sunt montate aproape de sasiu si au suprafete minime pe care sa-ti sprijini piciorul. Totusi, pot sa fie dublate de bare laterale menite sa ajute si pasagerii sa urce sau coboare din masina. Si exista si variante cu 3 bare paralele, care ofera si o rigiditate superioara ansamblului. Sau altele, cu o bara superioara pivotanta, care ajuta pasagerii, si una inferioara, fixa, care protejeaza permanent caroseria.

Si in cazul acestora exista variante diferite de lungimi, culori si finisari (inclusiv bare nefinistate, pe care le puteti personaliza dupa nevoi).

Hoop Steps

Hoop Steps sunt trepte de mici dimensiuni (latimea unui picior). Ele sunt montate chiar sub zona usii si au drept scop doar facilitarea accesului sau a coborarii din masina. Evident, au doar un character practic, si nu unul menit sa ofere un plus de imagine (ba chiar am putea spune ca la acest capitol fac un deserviciu). Sunt folosite de cei care au nevoie doar de functionalitate, in special in ceea ce priveste vehiculele cu caracter utilitar.

Totusi, exista versiuni polisate, care arata mai bine, ca si, pentru cei care sunt interesati si de design, variante retractabile, care sunt scoase la iveala doar atunci cand ai nevoie de ele. Sau chiar variante “detasabile”, temporare, dotate cu cleme de prindere.

Altfel, gama include versiuni diverse de materiale (otel, otel inoxidabil, aluminiu), tipologii diverse de sectiuni (plate, tubulare), iar pentru cei care lucreaza in zone cu mult noroi, exista si versiuni tip “gratar”.

Praguri laterale: sunt accesorii la fel de vechi precum automobilul in sine. Sau, mai exact, se identifica practic cu istoria vehiculelor. Si cum SUV si pickup au devenit cele mai importante segmente ale pietei auto, le-a facut sa creasca in popularitate. Evident, gratie impactului lor pozitiv din punct de vedere practic.

De ce avem nevoie de praguri laterale?

Functionalitate: acces in si din masina

In absenta lor, accesul intr-un model SUV sau pickup (mai cu seama unul “inaltat”) se poate transforma intr-o sarcina la fel de grea precum aceea de a intra intr-un apartament situat la etajul unu. Sigur, exageram, dar nu foarte mult. Cu siguranta, daca ati ajutat vreodata un copil, un amic (cu atat mai mult unul mai putin inalt), o persoana in varsta, ori o doamna speciala, in rochie, sa urce intr-un SUV – sa nu mai vorbim despre unul cu garda la sol marita – stiti la ce ne referim.

Pragurile si treptele laterale au fost create sa ofere un spatiu sigur pentru picior in timpul urcarii si coborarii. In plus, aceste suprafete au caneluri sau texturi speciale care maximizeaza aderenta in orice conditii de vreme. Astfel ca elimina anxietatea si dificultatile induse de urcarea / coborarea din masina si sporesc siguranta si confortul tuturor. Inclusiv a ta!

Functionalitate: protectie

Un alt aspect este cel legat de protectia usilor si a panourilor laterale de pietricele sau reziduurile de asfalt. Lucru cu atat mai important pe drumurile de pamant / macadam sau nepavate. Ori de pietrele de mari dimensiuni si bolovanii “desteleniti” de roti atunci cand acestea sunt de dimensiuni mai mari. Iar daca te gandesti la costurile pe care le-ar induce reparatiile in cazul acestor incidente, utilitatea pragurilor este probata.

Si in caz de drumuri cu noroi lucrurile stau mai bine atunci cand ai praguri. In acest caz, foarte utile sunt versiunile care au si o sectiune verticala, de protectie, catre zona rotii. In plus, texturile pragurilor, menite sa creasca aderenta, te scutesc de accidente in cazul in care pe talpa incaltarilor este noroi, zapada, ulei. Si te pot ajuta sa le cureti si sa protejezi covorasele din interior.

Nu in ultimul rand trebuie sa luati in calcul si faptul ca in marea lor majoritate, avem de-a face cu praguri laterale realizate din materiale rezistente la coroziune. Astfel ca, dupa ce le-ati montat, devin un plus permanent pentru masina. Iar la vanzarea acesteia, ele isi vor pastra calitatile si vor creste valoarea automobilului.

Stil

Daca aveti un SUV sau pickup, cu siguranta v-ati gandit si sa-l individualizati pe gustul vostru. Sa-i oferiti o identitate speciala. Sa-i permiteti sa aiba un impact vizual. Ei bine, pragurile contribuie din plin la acest lucru. Gratie designului lor pot intari ideea de forta. De capabilitate in conditii dure. Iar gratie designului sau a finisarilor (inclusiv cromatic) o pot intari si mai mult. Ori sa dea o nota de lux.

De altfel, in cazul pragurilor ideea ca forma este la fel de importanta precum functionalitatea reprezinta un factor important in procesul de selectie. Si vorbim nu doar despre aspectul general, ci si despre detalii. Pentru ca se acorda o atentie deosebita si canelurilor sau texturilor suprafetelor, care pot deveni, in sine, o mostra de arta moderna.

Exista, pe de alta parte, praguri laterale in care placa este insotita de o bara tubulara. Un hibrid care inspira o forta suplimentara din punct de vedere vizual. La fel, daca vrei sa sugerezi capacitatea vehiculului de a fi folosit la cele mai grele munci. Caz in care poti opta pentru textura “diamant” sau pentru una “gratar”, care sugereaza ca se poate folosi pentru curatarea incaltarilor de munca.

Sau posibilitatea de a opta pentru variante in culori diverse. Care pot sa dea un plus la capitolul imagine atunci cand completeaza detaliile cromatice speciale (elemente de caroserie, lumini LED, jante cu vopsea speciala) sau sunt in contrastul potrivit cu acestea.